Downsizen: minder afleidingen, meer vrijheid

Gun jezelf een afleidingsvrije omgeving voor meer focus, kalmte en vrijheid!

Introductie

Je hebt de term ‘downsizen’ vast al eens langs horen komen. Het leent zich namelijk perfect voor hype en hipheid. Maar dat neemt niet weg dat het een beproefde methode is om je omgeving afleidingsvrij te maken, wat ten goede komt van je focus en vrijheid. 

In het kort:

  • Downsizen is goed voor je omdat je onnodige afleidingen wegneemt, wat zorgt voor meer vrijheid, focus en kalmte.
  • Voordat je in je bezittingen gaat snijden kun je beter eerst de kraan dichtdraaien: niks nieuws voordat er iets ouds weg gaat!
  • Als je klaar bent voor het echte werk, beslis dan welke spullen je houdt, weggeeft, verkoopt of weggooit.
  • Houdt je herwonnen harmonieuze ruimte harmonieus: blijf bewust van (impuls) aankopen en downsize zo nodig jaarlijks (wat dacht je van Downsize December?)

 

Voordat we dieper op downsizen ingaan deel ik graag een prachtig stukje comedy met je van George Carlin, een oude favoriet van me:

 

Waarom downsizen?

Een van mijn favoriete quotes die te maken heeft met het optimaliseren van je omgeving gaat als volgt: Environment trumps discipline. Ook al heb je discipline en wilskracht, de kwaliteit van je omgeving kan doorslaggevend zijn of je daadwerkelijk effectief kan zijn.

 

Als je een beetje zoekt, vindt je dit terug op verschillende niveaus. Van micro afleidingen op je werkplek, tot het straatbeeld vol met advertenties die allemaal eventjes van je aandacht willen snoepen. Overal in je dagelijkse leven zitten kleine en grote afleidingen. En op den duur kost dit je aardig wat concentratie en effectiviteit.

 

Helaas heb je weinig invloed op de afleidingen buitenshuis. Maar binnenshuis en op je werk zijn er mogelijkheden!

 

Eerst de kraan dicht

Voordat je aan downsizen toekomt, wil je voorkomen dat je met kraan open dweilt. Oftewel, de kraan moet dicht: zorgen dat je niet (nog) meer spullen krijgt. Hoe pak je dit aan?

 

  1. Zet een limiet op je bezittingen. Ga er vanuit dat je genoeg hebt nu en mocht je iets nieuws nemen, doe dan eerst iets ouds weg.
  2. Doe hetzelfde voor je smartphone, computer en andere relevante apparaten. Geen nieuwe apps meer voordat er iets ouds verdwijnt.

 

Dit klink heel simpel. En toch is het best lastig. Je staat in de winkel en neemt nog even dat ene dingetje mee. Of je krijgt een paar van die grappige cadeautjes of gadgets tijdens de feestdagen waar je eigenlijk niks mee kan. Natuurlijk is het onschuldig, maar op lange termijn groeit je reservoir aan (onnodige) spullen en afleidingen. Onderschat het zetten van een grens hiermee dus niet!

 

Wil je meer tips? Probeer eens stil te staan op de momenten waarop je iets nieuws in huis gaat halen en vraag jezelf af: ‘Heb ik dit écht nodig? Nee maar écht? Maar écht écht écht? En als ik heeeel eerlijk ben?’

 

En kijk de komende tijd eens of je onderscheid kan maken tussen willen en nodig hebben. Vraag jezelf of een aankoop een ware basisbehoefte vervult. Als dat niet zo is kun je waarschijnlijk zonder.

 

Het bad leeg laten lopen

Oké je hebt dus een tijdje gewerkt aan het dichtdraaien van de kraan. Geen nieuwe spullen of apps in huis gehaald tenzij het echt een basisbehoefte vervulde. Top!

 

Nu komt het echte leuke werk. De sluizen open en je reservoir aan onnodig spul langzaam zien leegstromen!

 

Onnodige apps verwijderen van je apparaten doe je waarschijnlijk met gemak in één korte zit, dus daar zal ik niet diep op in gaan. Ik gebruik bij het opruimen van mijn digitale omgeving als maatstaf meestal de vraag: heb ik deze app de laatste X maanden gebruikt? Nee? Uninstall!

 

Fysieke spullen zijn voor velen van ons lastiger. Of je nu snel emotionele waarde aan dingen toekent of gewoon op de centen zit: downsizen kan pijnlijk zijn! Maar geloof me: kill your darlings en profiteer van de ruimte en vrijheid die het je terug geeft! Hiervoor kun je de volgende stappen gebruiken:

 

  1. Heb je net als ik veel zooi? Oude post-its, paperclips, kapotte apparaten die je toch niet gaat repareren, enzovoort? Maak dan misschien eerste een ronde met een vuilniszak om daar vast vanaf te zijn.
  2. Maak daarna een simpele spreadsheet aan (zoals deze).
  3. Maak een kolom voor je spullen. Begin met het aanleggen van je lijst met al je spullen. Meubels, kleren, gadgets, boeken… alles wat je tegenkomt.
  4. Daarna komt de beslissing. Bedenk jouw criteria, bijvoorbeeld alles onder de 50 euro gooi of geef ik weg. Alles boven de 50 euro wat ik niet wil houden verkoop ik.
  5. Eventueel kun je een tussenstap maken en bij alles aangeven of je het in het afgelopen jaar hebt gebruikt. Zo niet, dan kan het waarschijnlijk weg.
  6. Je hebt dus een kolom met spul, een kolom waar de waarde geschat is (meer of minder dan bedrag X) en een kolom waar de actie staat (houden of weg doen).
  7. Nu je weer overzicht over je spullen hebt kun je actie ondernemen: massaal dingen weggooien, weggeven of verkopen. Veel plezier!

 

Dit proces kun je exact herhalen voor je werk omgeving (voor zover je daar controle over hebt). Daarbij kun je nog toe voegen aan je acties om bijvoorbeeld papier en briefwerk te delegeren of te archiveren.

 

Je harmonieuze omgeving harmonieus houden

Als je de vorige stappen streng maar rechtvaardig hebt doorlopen, ben je vast veel spul kwijt. Dit geeft automatisch meer ruimte in je omgeving en dat voel je! Minder afleiding, meer focus, meer vrijheid. Heerlijk!

Nu is het een zaak van herinrichten: je gewonnen ruimte effectief indelen. Een aantal tips:

 

  • Je kasten zijn waarschijnlijk een stuk minder vol. Maak hier gebruik van door zoveel mogelijk spullen in je kasten te pakken, zodat je directe omgeving leeg en ruimtelijk is.
  • Probeer je werkruimte leeg te houden door dagelijks onnodige spullen weg te halen (lege kopjes, oud papier, rapporten, enz.). Je doet jezelf een enorm plezier door aan het begin en/of eind van elke dag 10 minuten te besteden aan het opruimen van je werkomgeving. Dit komt je focus ten goede en verlaagt mogelijk zelfs je stress, doordat er niet onnodig dingen op je liggen te wachten.
  • Als je grote objecten hebt verwijderd in je omgeving, probeer de nieuwe ruimte dan zo in te richten dat je er makkelijk doorheen beweegt. Dit draagt bij aan je gevoel van vrijheid en vermindert frustratie door blokkades in je bewegingsruimte.
  • Blijf bewust van je aankopen en maak er een gewoonte van jezelf kritisch af te vragen of je de aankoop vooral wil of echt nodig hebt.
  • Maak er een ritueel van aan het eind van het jaar letterlijk en figuurlijk de onnodige ballast van dit jaar los te laten. Noem het Downsize December! Herhaal het proces van downsizen, wat nu steeds meer jouw eigen ritueel zal worden. Sluit niet uit dat je hier veel plezier aan gaat beleven, zeker als je gaat ervaren hoe fijn het is anderen blij te maken met jouw (oude) spullen!

 

Wat zijn jouw tips & tricks om je omgeving licht, ruimtelijk en afleidingsvrij te houden? Deel het in de reacties zodat we deze gids nog beter kunnen maken!

0 responses on "Downsizen: minder afleidingen, meer vrijheid"

Leave a Message